søndag 3. august 2014

Prøysenfestivalen 26.7-14







Den 23. juli var det Alf Prøysens 100årsdag, og det var laget til en festival for han på Rudshøgda, nytt prøysenhus og åpent Prøysenhus, Kusvea hadde mye gøy og det var konserter og forestillinger. Min mor og jeg dro dit lørdag den 26.7 og hadde det kjempefint. 


På Kusvea var det som sagt mye rart. Boder som solgte forskjellige ting og vafler. De hadde laget det til veldig fint og kreativt bl.a for barn. Jeg likte best å kunne hilse og mate sauene, gøy at de var såpass tamme at det gikk an å kose, klappe og mate. 

Det sies at dyra er artig for unger, men det er jeg ikke enige i. Vel, det kan jo være det, men noen blir jo også redde, mens andre koser seg. Det jeg mener er at det er feil å si at dyra kun er gøy for unger når vi voksne også koser oss blandt dyr. Jeg elsker dyr, mer enn mennesker. Når jeg er blandt dyr så blir jeg i godt humør og koser meg verre enn da jeg er rundt mennesker. Så dyr er for alle! Just saying!!
















































































Alf Prøysens foreldre. Var ganske spesielt å se de sånn på bilder. Har aldri sett ordentlige bilder av de før.

Mens vi var på det nye Prøysenhuset ble vi overrasket hvor lite det egentlig var å se der inne. Ble ganske så skuffet over at de ikke hadde tatt med ting fra det gamle.. Ble jo ikke helt det samme som før, og jeg skjønner at de skal gjøre det nytt til jubileet, men at det hadde vært fint om de hadde litt av den gamle utstillingen også.




Var også å så en forestilling, som het Ungkaren, to menn som sang og spilte og det var rett og slett veldig bra, de var overraskende flinke! Vel fortjent en trampeklapp, noe de ble veldig overrasket over. Hadde vært gøy å se en lengre versjon av den forestillingen egentlig...


Satt og spiste niste og vafler i skyggen bak Prøysenstua før vi la ut på en 4 km lang tur langs prestvegen i fotspora til Alf Prøysen selv. Det blir et eget innlegg om bildene derfra.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar