onsdag 9. desember 2015

A - Å -Jula

A. Adventstiden. Spenningen med å åpne en luke hver dag får å se hva man får eller om man vinner noe. 
B. Baking. Bake pepperkaker er en tradisjon siden jeg var liten, men jeg har på et eller annet vis mistet tålmodigheten på å kjevle ut deigen, så jeg holder meg til det å stikke ut figurene. Bakte pepperkakemuffins i fjor, og det ble veldig godt. 
C. Christmascarols. Julesanger. En stjerne skinner i natt, 12 days of christmas, Putti Plutti Pott-sangene, sangene fra Jul i Blåfjell, månetoppen og Amalies jul, jeg kan bare nevne i fleng her. Julemusikk er så koselig!
D. Dekorasjoner. De koselige juledekorasjonene man kan pynte med både ute og inne. Alle de artige nissene, fargerike lysene, folk blir kreative med oppsatser og motiver.


E. Engler. Engler i alle farger og fasonger. 
F. Farger. Rødt, grønt, lilla, sølv og gull er vel de mest sentrale fargene denne høytiden. Fine farger som passer sammen og til alt.
Flåklypa Grand Prix. Filmen jeg har sett i juletiden så lenge jeg kan huske. 
(Bildet søkt opp på google)
G. Gaver. Gaver å gi, gaver å få. Begge deler er like artig. Liker å tenke ut gaver jeg kan gi til andre. Koselig det!
H. Historier. Julehistorier som Den vesle bygda som glemte at det var jul, Piken med svovelstikkene, Den vesle gutten og julenissetoget, Snekker Andersen og Julenissen, og sikkert flere som jeg ikke kan komme på nå.
J. Julenissen! En artig figur fra Cola-reklamene som på en eller annen måte har blitt en maskot for barna i jula. Hvis jeg ser nissen, uansett stil så får følelsen av at julen er rett rundt hjørnet. 
Julemarked. Har blitt en tradisjon å dra på julemarked på folkemuseet. Veldig koselig.
Julehefter. Flåklypa og Nemi!
L. Lys og Lucia. Lys i lenker til treet og utepynt. Lys uten farger og med blinkende farger. Og Lucia, ei blond jente med lys i hår, med en kurv full av gode lussekatter!
Lucia. Ei blond jente, hvit kledd med lys i hår, med en kurv full av gode lussekatter!
(Bildet søkt opp på google)
M. Mandel i grøten. Det å få mandelen i grøten kan være veldig viktig for et lite barn! Eller en barnslig voksen. Men jeg kan ikke huske om jeg fikk den i fjor eller om det har gått noen år siden sist. Kanskje ikke så viktig likevel, for det går fort i glemmeboka!
N. Nek. Julenek, mat til fuglene! Må ikke glemme småfuglene på denne tiden.
O. Olsenbanden. Olsenbanden-filmene på tv!  Alltid like gøy!
(Bildet søkt opp på google)
P. Pepperkaker. 

Putti Plutti Pott og Julenissens skjegg. Juleforestillingen over alle juleforestillinger!
Q. Quiz. Julequiz kan være gøy når familien er samlet.
R. Reisen til Julestjernen. Må ha med meg den hvert år. 
(Bildet søkt opp på google)
Riskrem. Det er godt det!

Ribbe.
S. Snekker Andersen og Julenissen. Ingen jul uten den historien og den julekoselige dialekten.
(Bildet søkt opp på google)
T. Tre Nøtter til Askepott. Trenger jeg si noe mer? 
(Bildet søkt opp på google)

Å. Året. Året er snart over, og et nytt år er like rundt hjørnet. 
Ikke så lett å finne noe som passer til alle bokstavene, men jeg har fylt ut så godt jeg kunne iallfall med det jeg kom på. Når man først setter seg ned og tenker så forsvinner det man tenker på og forbinder med jula.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar