onsdag 26. august 2015

Ferien i Vimmerby 24-27 Juli 2015: Pelarne Kyrka

Da har tiden kommet til at jeg skal blogge videre om ferieturen, og Pelarne Kyrka er neste innlegg ut.


Klokketårnet som i følge brosjyren må være bygd før 1699 og restaurert i 1981.




Pelarne Kyrka antas å være fra starten av 1200-tallet, og er en av Sveriges eldste trekirker.

Astrid Lindgrens foreldre giftet seg her i 1905.




Det står igjen noen få graver fra den tiden gravplassen var i bruk, men nå er det en ny en litt opp i veien fra kirka.
















Vi var først litt i tvil om det var åpent og om det var lov å gå inn, men vi så folk fra vinduet så da tok vi sjansen, og gikk inn. Der inne var det veldig fint, med mye gamle ting på veggene.







Triumfkrusifiks fra 1250-1300-tallet.





Jomfru Marias kroning.






Det ble en del bilder av klokketårnet, men uansett hvor jeg snudde meg så jeg den og et motiv rundt...


En liten klokke på utsiden som brukes til andakter.



Litt lenger bort og litt opp i høyden var det en gammel jernaldergravplass. Men det var vanskelig å se noen da det var gjengrodd.


Var første gang jeg så en sånn stav i virkeligheten. Kun sett på tv og på bilder. 





Jeg er ingen kristen person, men jeg kan godt gå å se på kirker, ta noen bilder og lese historien bak hvis kirken er gammel og ta en runde rundt i kirkegården og se på graver og tenke åssen det var på den tiden de levde. Var mange unge fra mange år tilbake som lå der bl.a.

Noen lenker: 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pelarne_kyrka
http://www.pelarne.nu/info/kyrka.html
http://www.vimmerbypastorat.se/966/Pelarne.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar