torsdag 31. mars 2016

Oslohistorie er veldig interessant!



På Youtube fant jeg denne interessante filmen om Oslo Bymuseum og Oslos historie. Oslos historie er en veldig interessant historie, for byen har forandret seg mye oppigjennom årene. Jeg skulle likt å gå rundt i den veldig gamle Oslo, da slottet lå på landet og man kunne gå på skøyter nedenfor Akershus festning. Da Ibsen gikk i gatene og hest og kjerre var vanlig. Nåtidens Oslo er flott den, men historien bak det som er nå, og det som ikke finnes mer, det er det som er spennende for det er lenge før min tid og noe jeg bare kan lese om og se på bilder, og ikke gå ut døra for å se.

 Det er derfor jeg også liker Oslo Bymuseum så godt fordi museet forteller om byen fra den tiden til nå. Også er det bra at det er gratis inngang og gratis do. Det er ofte når jeg er på tur på Majorstua-kantene at jeg stikker innom der for å låne do, men da også finner på å ta en tur for å se på utstillingene igjen og igjen. ''Jeg kommer alltid tilbake, jeg er på evig jakt'' som Kaptein Sabeltann synger. Men jeg er ikke på jakt etter gull, men historier!

Sist jeg var der, nå i påsken hadde de et bord med forskjellige bøker de gjerne ville bli kvitt helt gratis, og da var ikke jeg sen om å ta med meg ting!




Om teatermuseet

En liten bok med masse bilder fra gamle Oslo og opplysende tekst

En bok om og av Oslo bymuseum 

Masse historie å lese seg opp på her altså! Hvor skal man begynne?!

Jeg vet ikke hvor lenge de skulle ha gratis bøker der, men jeg tror de bare ville bli kvitt det. Spennende lesning blir det i allefall framover nå. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar