mandag 13. mars 2017

Søndag 12.3.17 - Åpning av reformasjonen - utstillingsåpning

I går ble det en spontan tur til folkemuseet for å være med på en utstillingsåpning om Reformasjonen. Det hele begynte i Gol stavkirke, videre til bedehuset Betlehem, Leikanger prestegård og inn i kirkeutstillingen, hvor utstillingen ble åpnet. Løypen var egentlig innom to steder til, men de ble visst droppet.



To bilder fra innsiden av Gol stavkirke



Historiene som ble fortalt på de forskjellige stedene var interessant, men det ble litt langt og masse folk  innimellom. Jeg hater å havne bak trege folk så jeg måtte snike meg forbi hvor det var mulig. En såkalt saueflokk er ikke meg ass! Men det var gøy å oppleve det hele uansett.


Det rosa bygget til venstre er Leikanger prestegård

Det ble ikke tatt så mange bilder dessverre da det egentlig ikke var en fototur denne gangen, men for å oppleve en utstillingsåpning. Men likevel ble det noen bilder. Får heller ta en fototur dit igjen ganske snart, med utstillingsløypa og diverse.

Etter å ha sett på utstillingen ble det en matpause før en liten vandring videre til fjøset og gamlebyen.










 

Vi måtte selvfølgelig innom fjøset og hilse på dyra. Alltid et høydepunkt på turen til folkemuseet. Kua var så kosete og skulle slikke hånda mi hele tiden mens jeg klappet. Tunga var så raspete at det ble litt ubehagelig, men uansett koselig. Klappet også to sauer og en vær med store horn. Det sto på et skilt at den kunne stange, men den ville jo egentlig bare kose den også. Ble ikke så mye bilder der heller for jeg ville ikke ha kusikkel på telefonen min. 

Det ble iallfall en fin tur til vårt favorittmuseum. Det jeg kjøpte var drops og et hefte om Christiania  1829, et hefte om Cappelen forlag og folka bak på den tiden. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar