fredag 15. juni 2018

Norsk folkemuseum 10.6.18 Tannlege utstillingen

På Norsk folkemuseum har de en tannlegeutstilling. Den er ganske guffen med utstillinger av alt utstyr en tannlege behøver fra gamledager til nå.


smeden som trakk vonde tenner med en tang



et gammelt tannteknisk laboratorium


ca 1900


ca 1930


1960

Det har endret seg mye igjennom årene, utstyret har blitt bedre og muligheter for bedøvelser også, heldigvis! Men uansett om det har blitt mye mer moderne nå, så er det uansett ikke noe gøy å gå til tannlegen.
Jeg har blogget om min tannlegeskrekk før og det jeg måtte igjennom for noen år siden så det skal jeg ikke gå inn på igjen nå. Men jeg har fortsatt skrekken i meg, selvom det faktisk også går bedre å gå til tannlegen. Det å gå to ganger i året er lurt. De siste årene har jeg hatt null hull, og jeg har alltid hatt hull føles det ut som. Sånn skal det fortsette, får jeg lyst på noe godteri kan jeg jo bare tenke på denne smeden som trakk ut tanna med tang uten bedøvelse. Fyttirakkern!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar