tirsdag 14. april 2015

En effektiv turist i egen by!

I går var det arrangementet Turist i egen by i Oslo igjen, så min mor og jeg dro tidlig for å få et Oslopass på Rådhuset. Det som møtte oss var en lang kø rundt rådhuset, men det var ingen stillestående kø så vi kom inn etter en liten stund. Vi havnet bak en ganske så irriterende familie med masete unger og en sur mor, så når vi kom inn så forsvant de heldigvis og vi ser dem forhåpentligvis aldri igjen.


Først skulle vi innom Hjemmefrontmuseet. Men vi måtte jo gå rundt murene til festningen for i det hele tatt å finne en inngang. Men vi om oss dit og det var som vanlig interessant, en utstilling om Norge og andre verdenskrig.



Da vi hadde gått noen runder der sto vi litt i kø før vi slapp inn på Akershus Slott. Samme steder jeg var i fjor, men siden min mor var med og ville på disse stedene så dro jeg gjerne dit igjen. 

Noen bilder kan være litt skurrete eller utydelige, var ikke lov med blits så måtte skru av og da blir det litt sånn i mørkere rom desverre.











































































Etterpå dro vi på Ibsenmuseet, gikk rundt i utstillingene og fikk en omvisning i leiligheten til Henrik Ibsen. Må si det er en meget flott leilighet, og omviseren var veldig flink og hadde mange historier og kunne mye så det ble veldig interessant å høre på. Ibsen var en merkelig person rett og slett, og hans siste ord var ''Tvert imot''. Det sa han da legen hans hadde sagt at Ibsen så mye bedre ut, og da satte han seg opp og sa det, la seg ned igjen, havnet i koma og døde dagen etter. 


Nøkkelen Ibsen fikk da han ikke klarte å gå sine lange turer lenger. Han hadde fått fler slag og tok da heller en tur i dronningparken ved slottet som ligger rett over veien for leiligheten hans.






Boka jeg kjøpte på Hjemmefrontmuseet.

Blad, bok og kort jeg kjøpte på Ibsenmuseet. 


Når ikke Ibsen lenger orket å gå ut sto han heller i vinduet.

Var ikke lov å ta bilder i leiligheten så da tok jeg heller bilder av bilder i brosjyren. 

Når vi var ferdig der dro vi videre til Lade gård, og vi rakk akkurat en omvisning i kjelleren og på loftet. Loftet er som oftest låst pga brannsikkerhet så det var artig å få med seg. Omvisningen vi fikk var bare en smakebit av det de ellers viser, så vi må tilbake, de har en omvisning ute som varer i en time, og en inne i samme lengde, så det må vi ha med oss en dag. Historier om gamle Oslo, eller Christiania som det også het da, er veldig interessant. 

Lade gård var det siste vi rakk og orket, så må si vi var effektive da vi rakk fire steder. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar