søndag 27. september 2015

En sterk historie - Anne Frank.

Har du lest Anne Franks dagbok? Hvis du har burde du se denne filmen også.


Filmen er basert på dagboken til Anne. Og jeg vil se de har klart å finne skuespillere som ligner utseendet til de virkelige menneskene. Filmen har sterke og vanskelige scener, som flyalarmer, bomber og konsentrasjonsleier-scener blandt andre. Sterkest for min del var da Anne fikk beskjed om at katten hennes ikke fikk være med til hjemmestedet. Da tenker jeg på min Mons og hvordan det ville vært og aldri se han igjen. Men i denne settingen virker ikke det som det vanskeligste, da det var folkeliv i fare i flere år. Men mitt hjerte er alltid først hos dyra uansett hva som skjer. De er de mest hjelpeløse i de fleste vanskelige situasjoner. Men det er ikke mindre hjerteskjærende når gestapo kommer og arresterer dem når man vet hva som vil skje dem etterpå. Også da de ankommer leiren og skilles fra hverandre. Helt forferdelig.

I filmen er det også en scene hvor det er noen som avslører Anne Frank og familien. Her ser vi en dame i en telefonkiosk. Men det er mange spekulasjoner i denne saken. Og det har det blitt laget en dokumentar om.


I denne dokumentaren går de igjennom de fleste menneskene som Anne og familien har vært i kontakt med eller som har vært en del av Opekta, firmaet til Otto Frank for å finne ut hvem som kunne ha avslørt disse som gjemte seg.

Eneste overlevende var faren til Anne, Otto. Han fikk dagboken av hjelperen Miep da han kom tilbake etter krigen. Han fikk lest boka, og bestemte for å gi den ut i bokform. Dagboken er en av verdens mest leste bøker etter bibelen.. Jeg har selv lest den mange ganger, og det hun forteller er like sterkt hver gang, og det er vanskelig å legge fra seg boken når man først har begynt på den. Otto døde i 1980, 91 år gammel av lungekreft. 


Hjelperen Miep Gies har vært med i en dokumentar hvor hun tar oss med i Annes fotspor, og hun forteller det hun husker om Anne. Miep døde i 2010 etter en kort tids sykdom, 100 år gammel.


Hvis du søker rundt på youtube vil du finne mye rart, dokumentarer, filmer, en tvserie, opptak fra teaterstykker som er laget og et levende filmklipp av Anne selv, det eneste levende filmopptaket av henne. 


En annen ting jeg syns var interessant å se var historien til Barbro Karlen. Hun mener hun er født på nytt, og var Anne Frank i sitt tidligere liv. Ta en titt, ganske interessant.


Min største drøm er og har vært i mange år nå, er å dra til Amsterdam og se alt selv. Bruke appen og gå i Annes fotspor, besøke museet, men også se byen, kanalene, se arkitekturen, de gamle kanalhusene, ta en båttur på kanalene, bare oppleve byen! Men tid og penger stopper opp for drømmeturen min! Men en dag skal det nok bli min tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar