lørdag 9. desember 2017

En annerledes tid.

 Fredag for ca en måned siden følte jeg meg ikke bra da jeg la meg. Og jeg ble verre med symptomer som lignet på influensa og voldsom hoste. Jeg ble hjemme hele neste uka med jobb på fredag før lege. Legen ga meg hostesaft og en ny time. Da fant vi ut at jeg hadde lungebetennelse. Jeg ble glad for at jeg fikk vite hva jeg hadde for da kunne det fikses. Jeg fikk antibiotika som jeg skulle ta fire ganger om dagen i ti dager. Jeg hostet verst om natta og var veldig dårlig. Jeg kunne ikke gjøre noen ting uten å hoste eller brekke meg. Jeg slet veldig med å få i meg mat. Gikk mye i joghurt, men ikke alltid jeg klarte å få i meg hele. Og middager var det lite vits å lage. Men det gikk seg til da jeg klarte å få ned pillene med noe drikke med næring i og kvalmen ga seg og jeg brakk meg mindre. Og da ble jeg også litt bedre. 

Men ting er ikke helt på stell, for jeg har sovet lite de siste nettene pga hosten og det kjennes på kroppen dagen etter. Var helt skjelven og så ikke noe omtrent. Men søvn igjennom dagen har hjulpet litt. Matlysten er nesten normal igjen også, tar bare lang tid mellom hver måltid og mengden varierer. 

Nå er jeg redd for framtiden, tilbakefall og mer piller og stress. Jeg ønsker meg en normal juleferie med teater, julemarkeder og koselige ting som vanlig. Og jeg håper jeg klarer å bygge meg opp igjen, for tre uker på sofaen kjenner jeg har gått ut over det meste. 

Fredag 24 ble jeg friskmeldt av legen. CRP var normal og ulyden i lungen var borte også. Jeg var lettet for det, og fikk 50% sykmeldt mandag og tirsdag uken etter for å prøve å jobbe igjen. Men den helvetes hosten sitter fortsatt i, og den røsker opp i alt innvendig, magen blir øm og jeg kvalm pga at jeg brekker meg innimellom og det piper og surkler som gjør at jeg må hoste. Legen ga det en uke, men jeg vet nå ikke. 

Jeg merket at jeg ikke har krefter og har mangel på søvn. Og jeg er redd for å bli dårlig igjen. Tar tempen hele tiden og bare tenker på hva som skal til for å holde seg frisk og ikke få møkka tilbake. 

Var hos legen igjen i går pga hosten, men han satset på at det skulle gå over snart, ellers kunne vi komme tilbake senere og ta en pusteprøve for eventuelt astma. Men jeg vil heller vente med det til nyåret for å gå til lege rundt juletider er ikke det jeg så for meg. 

Forrige og denne helgen har vi vært og skal på julemarked på folkemuseet. Jeg har også to bokser fra Geek Gear jeg skulle blogget. Mye jeg ikke har fått gjort den siste måneden og det er ganske dumt. Men nå håper jeg det skal gå seg til med det. Jeg er iallfall frisk nok til å gjøre ting igjen, men tar det veldig med ro og koser meg med julepynt og gaver.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar