tirsdag 12. juni 2018

Tilbake til 1700-tallet på Norsk folkemuseum 10.6.18

Det ble nok en tur til folkemuseet gitt! Vi har nok brukt opp de 400 kronene vi bruker på medlemskap i året nå.
(Skrevet på søndag kveld)


Idag var det tilbake til 1700-tallet der, det vil si det skjedde litt rundt omkring i den stilen fra den tiden. Mange folk som gikk rundt i tidsriktige klær, sang og forestillinger, boder med ting som kunne kjøpes, verksteder og et sted hvor de hadde satt opp telt, mat-smaking, musikk og mye mer. Vi så ikke på alt, men vi så en liten forestilling, smakte mat og hørte musikk.



Mon tro om de kostymene ble litt for varme denne dagen? Men samtidig må det være gøy å kunne kle seg ut og leke med tidsaldere. Skulle ønske jeg kunne være med på sånt, ser jo veldig artig ut å være noen andre fra en annen tidsalder som 1700-tallet. Jeg for min del er veldig forelsket i Viktoria-tiden og den tids kjoler og alt rundt det. Wow! Men nok om det.





På en annen side var det en feil dag å dra dit på. Veldig mye folk overalt. Var nesten ikke mulig å ta bilder av de folka i kostymer uten at det dukket opp noen som ikke hørte hjemme i motivet. Men da får de bare tåle å avbildes her når de ikke har vett nok til å ta hensyn til de som tar bilder! Det var til og med en mann som med vilje stilte seg foran meg når jeg tok bilder. Han så jeg sto der med kamera, akkurat som han prøvde å ødelegge med vilje. Men da flyttet jeg meg bare lengre unna og da så han rart på meg i en lang stund. Møkkamann!



Hadde det ikke vært for denne møkkavarmen kunne turen blitt enda mye bedre. Jeg blir rett og slett tappet for energi! Hodet begynte å pulsere og jeg ble slapp og surrete. Da hjalp det med isvann og dynking i vannfontenen. Hodet ga seg og humøret ble bedre. Vi tok ofte pauser med skygge og vann. Det var nesten alt for varmt til å gjøre noe som helst egentlig.

















Men dagen ble så bra som den ble, fikk se de nye kalvene som var så nydelige. Jeg elsker kuer!! Eller la oss si gårdsdyr i seg selv, er så koselig det!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar