mandag 29. desember 2014

Mitt år 2014 - Del 2:


2.5 - En tur på Botanisk hage på Tøyen..




4.5 - Kuslipp på Bygdøy Kongsgård..

Jeg har i mange år hatt lyst til å dra på kuslipp på kongsgården, men det har bare blitt med snakken. Men nå skulle jeg dra uansett, om det så ble alene. Og det gikk kjempefint. Dro tidlig hjemmefra og tok bussen videre til Bygdøy kongsgård og fulgte folkemengden bort. 50kr for å komme inn, og der var det stappfullt med voksne og barn i alle aldre, litt stressende med alle disse unga og barnevognene, men det gikk da. Jeg gikk innom besøksstedet hvor man kunne hilse på kuer med kalv, hester/ponnier, griser, sauer med lam, et par kaniner og høner og en hane. Var også innom fjøset hvor kuene som skulle ut var, og det ble en kort tur, fordi det var umulig å komme seg noen sted pga alle disse menneskene. Men jeg fikk hilst på noen kuer, en som tok hånden min i munnen sin så jeg gikk rundt med kusikkel på hånden til jeg kom hjem da jeg ikke fant noen vask for jeg gikk rett etter at kuene var sluppet ut for jeg orket rett og slett ikke mer folk den dagen. Jeg gikk da fra kongsgården og til Nobelsgate fordi jeg ikke gadd å vente en halvtime i sola uten et sted å sitte på en buss som kom til å være stappfull, så da tok jeg heller en trikk. Så dro jeg hjem, var sliten og svett og luktet fjøs, en lukt jeg syns er ganske så koselig igrunn. En slags hjemmelukt, et sted med koslige dyr. Men det var gøy å se de glade kuene, glade for endelig å kunne løpe fritt etter 7mnd i et trangt fjøs. Nå kunne de endelig løpe og leke seg rundt i den grønne engen med masse godt gress! De gjorde noen artige hopp og sprett, løp og gnidde seg i gresset, en nydelig opplevelse rett og slett!!!!!






17. mai feiret jeg og min mor nasjonaldagen på Eidsvoll.

Den 17.mai 2014 tilbrakte jeg og min mor på Edsvoll, det var 200års jubileum for grunnloven og den ble vedtatt på Edsvoll så hvorfor ikke delta i den folkefesten det skulle bli der utover dagen? Vi storkoste oss der, jeg signerte grunnloven, skrev i grunnlovsprotokollen og var innom Eidsvollbygningen hvor vi bl.a så den orginale grunnloven utstilt Og mens jeg sto der var tv der, og de som sto rett forran meg ble intervjuet så om jeg kom på tv er ikke godt å si. Det var mye annet gøy å finne på der, men vi rakk ikke innom alt, for vi ville ha en bra plass forran scenen til det store showet som skulle være der på kvelden så vi gikk dit noen timer før. Idag er vi begge slitne og bare slappet av og tenkt tilbake på hva vi opplevde i går. Var en stor opplevelse bare å være der egentlig, få være med på alt som skjedde.

Tok bilde med Eidsvollmennene

Jeg med grunnlovens fra, Christian Magnus Falsen


Signerer grunnlovsprotokollen







Den orginale grunnloven var på plass etter kl. 15, og når NRK var der etter at vi slapp inn igjen og filmet så vi kom visst på tv...


Bunadtoget

Karsten Ankers grav, eller minneplass?

25.5 ble det nok en tur på folkemuseet..




15.6 var jeg på Forsvarsmuseet og så utstillingen Den lengste reisen som handlet om Kongefamilien under 2. verdenskrig. Den ettermiddagen så jeg og Muttern også Spelemann på taket på Det Norske teatret. 












Den 22.6 fylte Monsegutten vår 14år!


På samme dag hadde min yndlingsskuespiller, Judy Garland vært død i 45år.


Jeg fikk også igjen litt penger på skatten og kjøpte meg et nytt og etterlengtet kamera!


Jeg gikk for et Nikon S6700 Coolpix, kjøpt på Expert på Strømmen, syns det virket ganske greit og enkelt å pakke med seg i en enkel liten veske. Tenkte billig og ikke for stort, skulle jeg gå over 2000 for et kamera alene kunne jeg gått rett på speilrefleks med engang, men jeg ville ha noe lite og enkelt til å begynne med så går jeg videre på speilrefleks kanskje senere. Jeg hadde jo et digitalkamera før og som jeg ga helt opp å bruke da funksjonene ikke ville funke og batteriet gikk ut etter få bilder. Ganske så kjedelig, men så hadde jeg jo kamera på mobilen og ipoden og jeg lånte mutterns speilrefleks så det gikk jo, men greit med eget kamera også da.

Fortsettelse følger.... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar