mandag 21. juli 2014

På besøk hos Henrik Ibsen, søndag 20.7.14

I dag tok min mor og jeg oss en tur til Ibsenmuseet. Det hadde vi snakket om i noen år at vi skulle, og nå fikk vi endelig gjort det. Ibsen har interessert meg i mange år, og da kunne det være interessant å se leilighen hans, hvor han og kona døde. Ibsen døde i sengen sin og kona døde 8år senere i en stol. Møblene i leiligheten var orginale, og i han arbeidsværelse kunne vi ikke gå inn, men vi kunne gå rundt i leiligheten ellers. Veldig spesielt å se hans ekte ting og hvordan han bodde. Leiligheten var nydelig, med fine møbler og med utsikt mot slottet. Han hadde til og med eget badekar, noe kongen selv på denne tiden ikke hadde, og han hadde innlagt vann så han kunne bade så mye han ville, hans eget badekar var også utstilt. Vi gikk også lenge rundt i utstillingen hvor det også var utstilt mye av hans egne ting, til og med litt av skjegget hans som du vil se et bilde av litt nedenfor. 





Ibsens toalettveske med svettehåndkle.



Oppi boksen ligger litt av skjegget til Ibsen selv. Meget spesielt må jeg si.



Muligens Ibsens briller.



Barbersaker Ibsen ga til sin frisør.


Studenthatten til sønnen tror jeg.






Ibsens frakk, stokk og hatt.


Ibsens vest.



Meg med Ibsen.


Kjolen skuespiller Lise Fjeldstad brukte i rollen som Fru Alving i Gengangere, 1993.



Ibsens paraply og sko. Med sine 1.61 på strømpelesten brukte han hatt og sko med hæler for å virke høyere.


Inngangen til Ibsens leilighet.


Inngangen til Ibsens leilighet. Tenkte ikke på å spørre om det var lov å ta bilder inne i leiligheten.
















I shoppen stoppet vi for å se på bøker. Jeg  var egentlig ute etter biografien til Ibsen, men så fant jeg en annen bok som også virket interessant, så får jeg heller kjøpe biografien hans senere. Den andre boka kjøpte vi på Forsvarsmuseet som vi dro til etter besøket hos Ibsen. Det blir et innlegg senere. For en bok- og biografiinteressert som meg så er sånne butikker ganske så skumle.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar