søndag 21. august 2016

Bilder i Slottsparken og Dronningparken 10.8.16

Rundt slottet i Oslo er det satt opp historiske bilder rundt der det skjedde. Jeg tok en tur rundt for å se, men jeg vet ikke om jeg fikk med meg alle bildene som var satt ut, men jeg fant noen iallfall. Ikke alle var like interessante, men her er de jeg syntes var det.

Gressklipping 1912.

17.mai 1975.

Kong Haakon og Dronning Maud legger ut på sin kroningsreise 13.juni 1906.

Kong Haakon og Kronprins Olav hilser barnetoget fra slottsbalkongen 17.mai 1906.

1955: På 10-årsdagen for frigjøringen av Norge paraderte Milorg og andre representanter for Hjemmestyrkene forbi Slottet.

Kong Olav avduker statuen av Dronning Maud 1950-ish.

Dronning Sonja betrakter Dronning Maud .

Kronprins Olav med eselet Hoddy i 1906.

Rundt 1905 var Dronningparken svært frodig.

Parken må skjøttes - Idag som da denne ''lukekonen'' var i arbeid i 1902.

Kronprins Olav lærte å gå på skøyter i Dronningparken, ca 1910.

Dette er da altså meg i et ikke så flatterende speil som fantes rundt der.

Statuen av Kronprinsesse Marta var en gave fra Stortinget til Kongens70-årsdag i 2007.

Kongefamilien ser fredsparaden 9.juni 1945 fra en egen æresplattform på Slottsplassen.

Dronnong Sonja legger blomster ved statuen av Camilla Collett anledning 100-års jubileet for allmenn stemmerett 12.juni 2013.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar