lørdag 17. september 2016

Kulturnatt fredag 16.9.16: Kostymesalg på Det Norske Teatret.

Vi møttes på t-banen før vi gikk mot Deli Deluca for mat før timer i kø før kostymesalg på Det Norske Teatret. Vi var ikke ute etter noe spesielt, men vi fant mye spennende. Kostymer fra utrolig morsomme Halve Kongeriket, et av mine favoritt forestillinger Spelemann på taket og en jakke som i følge lappen på innsiden selveste Rolv Wesenlund brukte da han spilte Bør Børson på teatret. Tenk å eie noe sånt?! Men jeg har også mine tvil, på Instagram skrev jeg:

Fant denne jakka på #kostymesalg på #detnorsketeatret i går. Det står Det norske teatret, Bør og Rolf Wesenlund på lappen inni jakka. Ble nysgjerrig, og @mcskummel fant bildet under til venstre på nett. Er det virkelig samme jakka? Litt i tvil da det på skuldrene ikke er på jakka jeg kjøpte og knappene syns ikke på det bildet. Resten matcher jo. Har jakka vært Wesenlunds er det jo stort. Er det fler av samme jakke så ok. Men så er jeg en automatisk tviler til enkelte ting også, selvom jeg kanskje ikke har noen grunn og gleder meg ikke på forskudd. Syns dette er litt skummelt rett og slett. Noen som vet noe mer om jakka og om det faktisk har vært Rolvs? Kjøpte den jo på teatret, så bør egentlig ikke være noe tvil. 







Etter litt fikk jeg et svar av en som jobber med kostymer om at jakka kan ha vært med i flere forestillinger, omsydd og brukt av andre, og det gir jo mening og er noe jeg også burde ha skjønt. Kostymer blir jo laget for å brukes flere ganger. Og da kan jo detaljer bli tatt av og lagt til. Konklusjonen er uansett at jeg eier et stykke teaterhistorie. 


Muttern fant seg en blondekrage hun var veldig fornøyd med og glemte nesten å ta av seg  når vi skulle betale, hehe.


En av de morsomste stykkene jeg har sett er Halve Kongeriket, og her har jeg sikret meg en lue og en caps derfra. 


Nå er jeg det norske folk! Men jeg finnes ikke fotogen what so ever!! Så drit i fjeset mitt, men ikke bokstavelig da! hehe!!


Shit, skjer med det'a?!


En av mine absolutte favoritter er og var Spelemann på taket. Det endte med at vi så den 6 ganger vel? Så fikk jeg sikret meg Tevjes vest og jeg vet ikke hva det andre kaltes. Mons kom og ville snuse på det mens jeg tok bilde, hehe. Nysgjerrighets pusen det. Nye lukter for han.


Et bilde uten Mons.


Fant disse skoa også. I min størrelse til og med, men vet ikke hvem som har brukt dem eller hva slags stykke de var med i. Men nå kan jeg dra på teater med et par sko på beina som jeg kjøpt og brukt på teater. Hvor gøy er ikke det! Da gjelder det bare å finne klær som kan passe... Typisk!


Men det  var gøy og verdt å ta en tur. Artig å eie litt fra forestillinger man har sett og likt også. Også var det  veldig greie priser. Og folk var helt ville etter å finne seg sitt kostyme. 

Da fikk jeg opplevd kostymesalg på tre teatre, og det er ikke verst! Kan ikke vært mer fornøyd med ''gullet'' jeg har funnet!

En flott kulturnatt i Oslo med andre ord der altså!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar