mandag 27. februar 2017

En lørdag i Oslo by 25.2.17

Vi dro tidlig til Oslo idag (skrevet på lørdagskvelden) og hadde litt på planen. Først tok vi trikken opp til Sofienberg hvor Lucky Eddie er, et antikvariat hvor en kan finne alt fra bøker og blader til plater, DVD og musikk. Jeg har funnet litt der innimellom, idag fant jeg en bok om Ibsen og et krim-blad.


Etterpå gikk vi nedover til sentrum igjen, med et lite stopp ved Schous plass hvor min mor fortalte om da hun var 17 og kommet til byen. Hun skulle finne seg noe mat, og på hjørnet der var det en liten butikk hvor hun kjøpte seg brød og makrell i tomat som sitt første måltid.








Etterpå dro vi innom Outland hvor jeg kjøpte meg en pop vinyl figur av Voldemort og en Harry Potter mysterybox hvor jeg fikk slangen til Voldemort. Der har de også veldig mye gøy, som lego for 14 og 16+, masse spill og bøker og annet stasj. Gøy!



Etterpå dro vi å spiste på Deli Deluca før en tur innom Fretex hvor jeg fant noen St. Hallvard-blader, blader om gamle Oslo.


 Etter det dro vi videre til Det norske teatret hvor vi skulle på omvisning, noe de har begynt med på lørdager. Det var veldig interessant, fikk vite om historie fra det startet opp i 1912 av Hulda Garborg. Vi så fra kjeller til 5. Etasje, kostymer, rom og sal, fikk høre om gulv og støv og skuespillere fra før i tiden. Rolf Just Nilsen døde på teatret og Magne Lindholm besvimte da han skallet i en jernstang da han prøvde å forlate scenen. Men de hadde ingen spøkelseshistorier, noe jeg fant litt synd, men alle steder kan ikke ha det. Det tok litt over en time, og for min del kunne det bare fortsatt.


Vi dro senere til Max burger for å kjøpe med mat hjem, tok t-banen til Jernbanetorget pga snøen og toget til Lillestrøm og buss hjem. Da var Emil i Lønneberget på TV som jeg koste meg med sammen med maten og da var jeg kommet til skrivende stund, klokka 20.52 og jeg vurderer å legge meg. Jeg meldte meg på som medlem i Oslo bys Vel som gir ut St. Hallvard siden jeg fant de bladene jeg kjøpte interessante. Tenkte jeg skulle laget en time for time i dag, men det ble det dessverre ikke noe av.

Dette ble altså skrevet på lørdagskvelden og skrevet i da-tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar