lørdag 1. april 2017

Skrevet onsdag morgen: En skoledrøm

Før jeg våknet hadde jeg en skoledrøm.
Det begynte på bussholdeplassen hjemme og når jeg gikk inn på bussen kom jeg inn i en stor sal med åpen plass på midten og krakker langs kanten. Vet ikke om jeg droppa bussturen... Der var det konsert med et band som virket så kjent i drømmen og de signerte et hefte med sangene de sang. Jeg hadde fått en blå ikea-pose med kopper som lignet statuene på Påskeøya, men de klarte jeg ikke bære så jeg satte de fra meg med navn og nummer på en bar-disk i håp om at jeg egentlig aldri ville få det tilbake, selvom jeg også ville.. Så løp jeg for å finne bussen til Sørumsand Vgs. Jeg gikk og så på alle bussene, men de skulle til Spikkestad, Rælingen, Strømmen osv. Plutselig sto Jens Stoltenberg og holdt tale og nevnte min mor. Så kom min mor som var på tur med jobben sin. Hun sa at hvis jeg gikk rundt hjørnet så var jeg på Sørumsand vgs. Og det stemte. Jeg gikk for å finne auditoriumet og der så jeg enda et kjent fjes, noe som skremte meg litt... Jeg gikk og satte meg for å se hva som ville skje, om det ble opprop osv. Det kom en eldre dame og satte seg og på bordet sto en veske som ikke var noen av de som satt der sin. Damen begynte å spørre om det var noen som eide den, men ingen svarte. Da ble hun sint og sa ting om respekt for de eldre osv. Hun snakket med en hissig slange-tunge som viftet når hun freste mot de udugelige ungdommene. Så skjedde det ikke noe mer for jeg måtte snu meg og våknet. 

Dette fikk meg til å tenke. Tenk å møte opp på en helt ny skole hvor du sannsynligvis ikke kjenner noen. Og du ikke vet hvor du skal og hva som skal skje. Det har jeg opplevd da jeg begynte på Sørumsand i 06, (var russ i 08) men da var det ingen sure eldre damer... Eneste jeg fortsatt reagerer på er når det var rundt jul og vi skulle ned i kantina for å få grøt, og når det var min tur fikk jeg beskjed av hun som jobbet der at grøten var bare for de ansatte og elevene. Hva faen trodde hun jeg var da? Hadde jeg snakket hadde jeg spurt om det... og kanskje jeg hadde blitt litt ufin med en eldre, for jeg fikk ikke noe grøt, hadde ikke med matpakke pga at vi skulle få mat og gikk sulten hele dagen for grøten var lunsjen!

Når jeg tenker tilbake på skoletiden angrer jeg på at jeg ikke gjorde sånn at jeg fikk studiekompetanse, (skolen mente jeg skulle droppe andre fagene og bare ha tegning, form og farge og kunsthistorie) for uten det kommer jeg ikke videre inn på andre studier. På en måte gjør det noe for jeg får/har ingen utdannelse og med det ingen jobb jeg virkelig vil ha. På en annen måte er det også helt greit for skolen er lagt opp på en sånn måte at en som meg vil slite og med en mulighet til ikke å klare det og jeg likte ikke situasjonen. Men det ville vært fint med drømmejobben da...

I følge drømmetydning betyr utdannelse suksess og hvis jeg drømmer om en skole må jeg øke kunnskapsnivået. Drøm om skole betyr at jeg må øke selvtilliten og lære nye ting. Er det et hint om at hvis jeg fortsetter der jeg er nå så kommer jeg ikke videre? Skal jeg finne på noe nytt? Eventuelt hva da? Åssen? Hvor?

 Når jeg leser det i ettertid så ser jeg det var en rar drøm og tankene i ettertid var skrevet i halvsøvne omtrent, men som også er veldig sant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar