lørdag 8. september 2018

Teater, angst og Den spanske flue på Oslo nye teater.

Teater er for meg en måte å trene på å være rundt mennesker. Her er jeg nødt til å være rundt mennesker for her er jeg sjelden alene. Det pleier å gå bra, men jeg blir sliten og gjerne litt irritabel også. Det beste er jo forestillingene. En fin måte å glemme verden utenfor en stund på.
Men det har også blitt sånn at jeg må ta mine forhåndsregler. Jeg kan ikke bare sitte hvor som helst. Eller jo, jeg kan egentlig det, bare jeg sitter på det ytterste setet. Jeg bestiller meg alltid det ytterste setet. Og er ikke det ledig så leter jeg til jeg finner en dag hvor det er ledig. Jeg får angst mange timer og gjerne dagen i forveien også hvis ikke. Og da flyr jeg på do hele tiden. Og hvis jeg vet at jeg sitter ytterst og bare raskt kan snike meg ut hvis det er noe så slipper jeg innimellom den angsten også. Det pleier å gå bedre da. Det har ikke alltid vært sånn, men de siste par årene har det vært mer jeg må tenke på. Samme med kino også, bare at jeg er oftere på teater. Det er mer min greie.
Men jeg har måttet droppe en forestilling nå pga det. Jeg ga bort mine Phantom of the opera billetter da jeg hadde en plass mellom folk og jeg hadde bestilt de billettene før det ble så krise. Og jeg følte det ikke ville fungere. Men heldigvis kom de billettene i de rette hender så jeg angrer ikke. Jeg skal bestille på nytt på min fungerende plass.
Det er synd det er sånn og at det har blitt sånn. Jeg trives ikke med tilværelsen, men jeg er en person med mye angst så jeg må jo bare leve med det. (Samme grunn til at jeg alltid sitter ytterst i kollektivtrafikken også siden jeg er avhengig av buss for å komme steder.)
I går fikk vi sett Den spanske flue på Oslo nye teater. Jeg har sett en tidligere versjon av denne med Henki Kolstad i en av rollene på TV og nett så jeg visste hva det handlet om. Men disse hadde gjort en annerledes vri på denne med andre kostymer og mer dramatiske bevegelser om det er riktig og si. Men ellers så var historien det samme og veldig morsomt var der også. Isteden for dører så hadde de trampoliner og trapper. De spiller bare ut denne måneden så vil du se må du være raskt ute. Vi satt i egen slags bås oppe på balkongen hvor jeg så rett ned på scenen, helt perfekt og billig. Kjempefornøyd og vil gjerne se igjen hvis mulig.

Bildet kan inneholde: en eller flere personer og innendørs

Bildet kan inneholde: en eller flere personer

Bildet kan inneholde: 1 person

Bildet kan inneholde: 2 personer, innendørs

I morgen skal vi på Peer Gynt premiere på Det norske teatret så det blir spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar